برای دیدن مطلب به ادامه مطلب بروید



 
در پست قبلی سورس هسته تاینی 26 رو برای اردوینو قرار دادیم تا بتونیم با کامپایلراردوینو برای تاینی برنامه بنویسیم .
نکته ای که حتما باید ذکر بشه اشکال این هسته در واحد زمان هست . دستور delay() و اگر اشتباه نکنم millis () به درستی عمل نمیکنند . در تست هایی که خودم کردم مقدار delay برابر 1000 میلی ثانیه , حدودا  هر 2 ثانیه یکبار بود عمل توقف برنامه . و با تغییر به مقدار 500 میلی ثانیه حدودا به 0.8/9 برابر با 800 الی 900 میلی ثانیه رسیدیدم . که البته بسیار نزدیک به واقعیت است و در واقع فقط باید یادمان باشد که مقدار توقف مورد نظرمون رو نصف بگیریم تا برنامه نزدیک تر عمل کنه .
البته باز هم لازم به ذکر هست که مشکل خاصی به وجود نمیاد عملا . و فکر نکنید که با دقیق عمل نکردن واحد زمان نمیشه استفاده ای از این میکرو کرد .
نکته ای که برخی از دوستان در پست قبلی از بنده پرسیدند این بود که با وجود بورد های اماده و قدرتمند اردوینو چرا باید از میکرو هایی مثل تاینی یا غیره استفاده کرد .. جواب اینه که بورد اردوینو بسیار عالی هست و شخصا در کاربرد آن حرفی ندارم و در پروژه های تیراژ پایین بصرفست .ولی در پروژه های بازاری معمولا قبول ندارند بورد اماده رو و یه جورایی باب شده که باید مدار با PCB اختصاصی  ساخته بشه . موضوع بعد مثلا برای یک چشمک زن و یا کنترل یک سنسور یا خیلی از پروژه های دیگر الخصوص در تیراژ استفاده از یک میکرو کنترلر ارزان مثلما بصرفه تر از استفاده از یک اردوینو با حداقل چند برابر قیمت یک میکروست .

بریم سر بحث اموزش . کاری که باید انجام بدیم به این صورته که ابتدا برنامه مورد نظر خودمون رو در اردوینو مینویسیم و سپس با استفاده از save as آن را در یک مسیر مشخص که دسترسی ساده داشته باشه . همانند دسکتاپ میریزم .

 حالا با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Alt+S یا با رفتن به زبان  Sketch/Export Compiled Binery سورس هگز برامون در همان  پوشه ای که سیو کردیم ریخته میشه .



در قسمت بعد که بسیار هم مهمه اپلود سورس بر روی میکرو هست که ما برای این کار از نرم افزار  AVR Studio 4 استفاده میکنیم . نکته بسیار مهم و قابل توجه تنظیم کلاک میکرو در AVR Studio  هست که در ادامه اون رو هم یاد میدیم .


لازم به ذکر هست پروگرامر بنده مدل STK500 هست محصول شرکت نو***** که تعریف خاصی در بین کاربران حرفه ای نداره ولی بشخصه از پروگرامر های غیره موجود در بازار بهتره .امتیاز خوبی که داره به راحتی در AVR Studio 4 میشه ازش استفاده کرد .



مشخص است و ابتدا در قسمت نوار ابزار بالا بر روی ایکون ای سی کلیک کنید و سپس در کارد باز شده نوع میکرو که همان Attiny 26 هست رو میزنیم . برای تست اتصال صحیح و غیره روی signature کلیک نمایید .تا مشخصات فیوز رو نمایش بده .

در تب بعدی Program باید در کادر Flash  فایل هگز خودتون رو انتخواب کنید. و در نهایت با زدن دکمه Program برنامه بر روی میکرو ریخته میشه . اما قبل از اپلود باید کلاک میکرو رو مشخص کرد . برای این کار بر روی تب fuse بروید و مطابق تصویر پایین مقدار کلاک رو برابر با 8 مگاهرتز از نوع اینترنال کنید .




سپس در همان زبانه بر روی Program کلیک کنید و پس از اتمام به زبانه Program رفته و در کادر Flash بر روی Program کلیک کنید تا برنامه بر روی ایسی شما ریخته شود . خب تبریک میگم . سورس هگز خروجی گرفته از کامپایلر اردوینو رو با موفقیت روی میکرو خود اپلود کردید .


اولین آموزش برنامه نویسی رو با یک مثال فوق العاده ساده و فراگیر میزنیم . این اموزش در واقع یک چشمک زن هست که بر روی پین شماره 9 تاینی تعریف شده است .




همونطور که میبیند در قسمت Setup ما توسط دستور pinMode پایه شماره 9 رو به عنوان خروجی تعریف کردیم .

و در قسمت حلقه تکرار Loop از دستور digitalWrite و delay استفاده کردیم که دستور اول فرمان روشن شدن پایه 9 رو میده و دستور delay مقدار زمان توقف برنامه که البته همونطور که در بالا ام ذکر شد باید مقدار delay رو نصف مقدار واقعی در نظر گرفت تا عمل توقف نزدیک تر به زمان واقعی باشد .

سورس این آموزش رو در پایین میتونید ببینید .

void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
 //cncarea.ir
// the new attiny 26 core for arduino by cncarea team .
pinMode(9, OUTPUT);
}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
digitalWrite(9,HIGH);
delay(500);
digitalWrite(9,LOW);
delay(500);
}